Nowy rekord świata – o to właśnie chodzi w zatoce Hyères w południowej Francji. Pęd powietrza uderzający w załogę przy sile wiatru 7 stopni w skali Beauforta jest tak silny, że rozpyla wodę. Siły natury prężą każdą część tego trzykadłubowca. Jednak rekord został osiągnięty: Hydroptère osiąga prędkość 51,35 węzłów (około 95 km / h) i dlatego 09 września 2009 okrzyknięty został najszybszą żaglówkę na świecie na dystansach 500 i 1000 m.
Sukces był możliwy dzięki pomysłom jednego człowieka. Alain Thébault od dziesięcioleci realizuje marzenie o zbudowaniu najszybszej łodzi żaglowej na świecie – statku, który porusza się z taką prędkością, że wchodząc w ślizg praktycznie leci nad wodą. Aby spełnić to marzenie, Thébault oparł się na najnowocześniejszych technologiach. Twórcy Hydroptère praktycznie odkryli na nowo budowę statków. Wysoce innowacyjne materiały, zoptymalizowana konstrukcja i wiele badań: każdy element zastosowany w Hydroptère został przetestowany, aby osiągnąć cel – rekord świata.
· Hydrofoil – płat nośny zbudowany ze specjalnych materiałów wytrzymujących obciążenia do 45 ton, o zredukowanych oporach hydrodynamicznych – nie powoduje turbulencji w wodzie.
· Maszt statku jest wykonany z tytanu i kosztuje imponujące 400 000 euro.
· Kadłub wykonany jest z węgla, żagle są tkane z włókna węglowego.
Aparatura pomiarowa
Zespół Hydroptère świadomie zdecydował się na system akwizycji danych pomiarowych opartych na rejestratorze danych CX22W z rodziny QuantumX w połączeniu z tensometrami firmy HBM. Zainstalowane czujniki są odporne na wysoką prędkość, wodę morską i wibracje. Niezawodność, precyzja i jakość sprzętu testowego są kluczowe dla powodzenia całego projektu. Wysoka jakość danych pomiarowych znacznie przyczyniła się do optymalizacji stateczności, prędkości, kawitacji, oporu aerodynamicznego, wibracji i oscylacji, a także wytrzymałości użytego materiału. Urządzenie – wyposażone w połączenie WLAN i obsługę ekranu dotykowego – jest zainstalowane w środkowej części łodzi i na bieżąco zapisuje dane pomiarowe uzyskane z wielu punktów testowych na jachcie. Ponadto system akwizycji danych pomiarowych został zintegrowany z mobilną siecią radiową. Dostęp do danych można łatwo uzyskać z biura za pomocą przeglądarki internetowej w celu analizy w czasie rzeczywistym przebiegów próbnych. Sygnały optyczne i akustyczne ostrzegają odpowiedzialnego inżyniera, gdy tylko przekroczone zostaną granice obciążenia krytycznego – aby ułatwić szybką i odpowiednią reakcję.
Damien Colegrave wyjaśnia, że korzystanie z pełnego łańcucha pomiarowego firmy HBM przynosi wiele korzyści: „Tylko dzięki połączeniu tensometrów i precyzyjnej akwizycji danych udało nam się zoptymalizować krytyczne elementy łodzi. Dotychczas nie było dostępnych danych eksperymentalnych dla takiego prototypu. Dlatego zdecydowaliśmy się na wysoce niezawodny system pomiarowy, a zatem na HBM”.