5 rzeczy, które należy wiedzieć, budując voicebota

0
362
5 rzeczy, które należy wiedzieć, budując voicebota

Coraz więcej firm decyduje się obecnie na wdrażanie voicebotów, które przejmują na siebie obowiązki dotychczas prowadzone przez pracowników. Co to jest voicebot i o czym powinno się pamiętać przy jego budowie?

Czym są voiceboty?

Voicebot, określany również jako asystent głosowy, bot głosowy, chatbot głosowy, jest technologią, która pozwala na głosową interakcję z systemem, aplikacją. Potrafi on rozpoznać mowę człowieka, a następnie szybko sformułować logiczną odpowiedź o naturalnym brzmieniu.

Najczęściej voiceboty wykorzystywane są podczas rozmów telefonicznych, do sterowania głosowego, obsługi urządzeń.

Jak tworzy się voiceboty?

Voiceboty wykorzystują nowoczesne technologie. Bazują one na przetwarzaniu języka naturalnego (Natural Language Processing – NLP), sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence – AI) oraz interaktywnej odpowiedzi głosowej (Interactive Voice Response – IVR).

Aby asystent głosowy działał skutecznie, konieczne jest uwzględnienie szeregu czynników podczas jego budowy. Tylko wtedy wdrożenie będzie udane i pozwoli ono na osiągnięcie założonych celów, na przykład optymalizację i automatyzację czynności, przekazywanie i gromadzenie danych, sprawne wsparcie klienta.

Budowa voicebota – o czym należy pamiętać?

Ze względu na zróżnicowane zastosowania voicebot musi być opracowany indywidualnie. Oto 5 najważniejszych czynników, które należy uwzględnić przy budowie skutecznego asystenta głosowego:

1. Rola voicebota

Asystent głosowy może spełniać zróżnicowane role, na przykład może być doradcą, recepcjonistą, informatorem, sprzedawcą. W pierwszej kolejności należy więc określić, jakie jest jego przeznaczenie. Na tej podstawie będzie można zbudować pomocnego bota.

2. Zakres obowiązków

Kolejną kwestią jest zakres obowiązków, jakie ma realizować asystent głosowy. Ich określenie jest konieczne do tego, by był on funkcjonalny. Zakres ten uwarunkowany jest jego przeznaczeniem, czynnościami, jakie ma on wykonywać, zasobami, z których ma korzystać.

3. Grupa użytkowników

Przy budowie asystenta głosowego konieczne jest uwzględnienie grupy docelowej użytkowników, dla których ma być on przeznaczony. Istotne są czynniki jak ich płeć, wiek, kultura, styl życia, oczekiwania. Dzięki tym informacjom można następnie dobrać odpowiednie cechy asystenta głosowego oraz uwzględnić konkretny język, żargon danej grupy, by bot mógł łatwo rozpoznawać to, co się do niego mówi, a następnie udzielać celnych odpowiedzi.

4. Styl komunikacji

Na podstawie roli asystenta głosowego oraz grupy docelowej dobiera się też styl komunikacji. Zależnie od tych czynników styl ten może być bardziej formalny lub luźniejszy.

5. Cechy voicebota

Duże znaczenie mają również cechy samego asystenta głosowego, między innymi płeć, głos, wizerunek. Może on również uzyskać nazwę. Elementy te pozwalają na zbudowanie jego korzystnego wizerunku i zachęcą do jego używania.

Aby stworzyć dobrego bota głosowego, najlepiej skorzystać z pomocy firm, które specjalizują się w ich projektowaniu, budowie i wdrażaniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj