Na czym polega procedura chargeback i kiedy warto z niej korzystać?

0
328
Osoba wskazująca na buttony z grafiką oznaczającą pieniądze oraz napis „chargeback”.

Najlepszą ochroną dla portfela i finansów są oczywiście przemyślane zakupy w sprawdzonych sklepach i u zweryfikowanych sprzedawców. Czasem jednak nie można się uchronić przed błędami bądź oszustwami bankowymi, które skutkują niepoprawnym obciążeniem konta bankowego. W takiej sytuacji możesz skorzystać ze specjalnej bankowej procedury reklamacyjnej, czyli chargebacku. Jak zrobić chargeback i co to właściwie jest? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Z tekstu dowiesz się:

  • co to jest chargeback,
  • kiedy możesz z niego skorzystać,
  • jak wygląda procedura reklamacji.

Bezpieczeństwo związane z płatnościami kojarzy się raczej z rezygnacją z operowania dużymi ilościami gotówki ze względu na ryzyko kradzieży, a także z zabezpieczeniami dotyczącymi transakcji w sklepach online. Rzadko natomiast zastanawiamy się, jakie mamy możliwości ochrony w razie nieprawidłowości związanych z zakupami, zarówno w kwestii samych transakcji, jak i ich przedmiotu. Podstawową ochroną, która oferują w takich sytuacjach banki, jest natomiast usługa chargeback.

Co to jest chargeback?

Chargeback (ang. obciążenie zwrotne) jest to reklamacja, którą przeprowadza bank, kiedy otrzyma zgłoszenie związane z nieprawidłowościami dotyczącymi transakcji bezgotówkowej. Warto jednak zauważyć, że przy takich operacjach online, jak np. płatność BLIK, chargeback niestety nie funkcjonuje – w sytuacji problemów z tym rodzajem transakcji można powoływać się jedynie na prawa konsumenta, a sam bank nie może pomóc w ich rozwiązaniu.

Dlaczego ta procedura reklamacji ma takie ograniczenia? Jakie transakcje uprawniają do skorzystania z chargebacku? Przelewy i płatności dokonane za pomocą karty kredytowej, debetowej czy przedpłaconej – warunkiem jest skorzystanie z „plastiku”. Sama usługa polega natomiast na anulowaniu transakcji i zwrocie środków, po ówczesnym zgłoszeniu do banku reklamacji przez posiadacza niesłusznie obciążonej karty.

Chargeback – jakie problemy uprawniają do skorzystania z usługi?

Obciążenie zwrotne można zastosować w wielu przypadkach, nie tylko wtedy, kiedy problemem jest sama transakcja, ale także gdy zakup, którego dokonałeś, nie spełnia wymogów, które były określone w opisie bądź umowie. Kiedy zastosować chargeback? Przeczytaj:

  • bankomat nie wypłacił części bądź całej gotówki,
  • kwota, która została pobrana z rachunku, jest nieprawidłowa,
  • płatność została zaksięgowana więcej niż raz,
  • waluta płatności się nie zgadza z tą, która została zaakceptowana,
  • przedmiot usługi nie został dostarczony bądź sprzedawca nie wywiązał się z umowy,
  • towar był niezgodny z opisem lub uszkodzony,
  • konto zostało obciążone usługą, która nie została zamówiona przez właściciela rachunku,
  • płatność została wykonana przez kogoś innego niż właściciel karty.

Jak zrobić chargeback?

Wydaje się, że chargeback jest prosty – wystarczy zgłosić reklamację do banku. Sama procedura jednak jest już znacznie bardziej wymagająca. Bank bowiem na podstawie wszystkich otrzymanych dokumentów musi dokonać skrupulatnej analizy zaistniałego problemu.

Często jednym z kroków jest skontaktowanie się ze sprzedawcą, którego usługi bądź towary podlegają reklamacji, celem uzyskania wyjaśnień. Sprzedawca ma prawo się bronić i przedstawić własne powody niewywiązania się z umowy. Każda zareklamowana transakcja jest rozpatrywana w sposób indywidualny, dlatego ta procedura może trwać dość długo, a jej czas nie jest w żaden sposób ustalony. Ile czasu na chargeback ma natomiast osoba, która chce go zgłosić? Jest to 120 dni od wykonania transakcji bądź 180 dni w przypadku transakcji zagranicznych.

Usługa chargeback to jeden z elementów ochrony kupujących. Warto pamiętać, że działa ona także wtedy, kiedy karta płatnicza zostaje skradziona. Jeśli zauważysz nieuprawnione transakcje na swoim koncie, pierwszym krokiem powinno być zastrzeżenie karty. Skorzystaj w tym celu z pomocy Zastrzegam.pl. Korzystając z numeru (+48) 828 828 828, możesz skontaktować się z każdym bankiem w automatyczny sposób. Następnie rozpocznij procedurę reklamacyjną chargeback, aby odzyskać stracone pieniądze!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj